Monday, July 21, 2008

Sepak Takraw!

Apa khabar semua?

Sudah beberapa hari saya berusaha melakukan sedikit bacaan tentang sepak takraw. Walaupun saya amat kenal dengan permainan tradisional melayu itu, saya percaya bahawa pengetahuan sya tentang asal usul sepak takraw amat cetek.

Sepak takraw secara dasarnya adalah sebuah permainan lebih kurang seperti 'volleyball' cuma tanpa pengunaan tangan.


<---Bola Takraw kepunyaan saya.



Permainan sepak takraw selalunya dimainkan antara dua Regu. Satu regu mempunyai 3 orang pemain, iaitu seorang 'Tekong','feeder'dan'killer'. Tekong adalah orang yang melakukan sepak mula dan mengawal bahagian belakang gelanggang. 'Feeder' ataupun pemain di sebelah kiri bertanggungjawab untuk mengawal bahagian hadapan gelanggang dan memikul tugas mematikan bola di gelanggang lawan. 'Feeder' juga boleh 'menyediakan' bola itu di arah atau tempat yang cantik supaya boleh 'killer' cuba matikan. Tugas seorang 'killer' ataupun pemain kanan biasanya untuk mematikan bola dan mengawal kawasan hadapan dari percubaan pihak lawan mematikan bola.

Peraturan Asas :

1)Pemain cuma boleh bergerak keluar dari petak suku-bulat setelah bola daripada sepak meula Tekong melepasi jaring.

2) Setiap kali bola memasuki kawasan sesebuah regu, regu itu hanya terhad kepada tiga sepakan. Sebelum bola itu memasuki semula kawasan lawan.

3) Setiap kali bola Takraw itu terkena lantai, satu mata akan diperoleh pihak lawan.

4) Yang paling penting. TIDAK BOLEH GUNAKAN TANGAN!

Itu sahaja peraturan asas yang boleh saya fikirkan sekarang. Saya harap awak semua dapat sedikit pengetahuan tentang asas permainan tradisional melayu yang masih aktif pada abad ke-21 ini!

Sekian..

No comments: